برای استخدام شدن چه مهارت هایی لازم دارم؟
هر انسانی درجست و جوی یک شغل مناسب است. انتخاب شغل به علاقه مندی و تحصیلات افراد ارتباط دارد. هر شغل جایگاه و سختی و مشکلات خاص خودش را دارد. برای موفق بودن در هر شغل باید مهارت های خاص مربوط به آن شغل را بلد باشیم.
مهارت های لازم برای استخدام، شامل ۲ دسته مهارتهای عمومی و مهارت های خاص میباشد. مهارتهای عمومی، مهارت های موردنیاز برای استخدام است. در این مقاله ۸ مهارت مهم در استخدام را بررسی کردهایم. افراد باید این مهارت استخدام را در قسمت مهارت های فردی در رزومه وارد کنند. از مهمترین مهارت های لازم برای استخدام میتوان به مهارت های هفتگانه استخدامی اسم برد.
1. روابط عمومی (ارتباط برقرار کردن) :
در هر شغل و تجارتی، روابط عمومی یک نیاز اصلی است. هر چقدر این مهارت بالاتر باشد، در جذب مشتریان هم موفقتر عمل میکنیم. همچنین مدیران به دنبال کارمندانی هستند که روابط عمومی بالاتری دارند. روابط عمومی بالا باعث میشود که با دیگر همکاران بهتر بتوانیم کار کنیم. با استفاده از مهارتهای گفتاری و شنیداری میتوانیم برای برقراری ارتباط استفاده کنیم. برای تقویت این مهارت باید مطالعه بسیار داشته باشیم و تحقیق زیاد بکنیم.
2. مهارت استفاده از رایانه (کامپیوتر و نرم افزارها) :
در هر شغل یا سمتی که بخواهی استخدام شوی باید دانش استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهای آن را بلد باشی. در تمامی آگهیهای استخدام به این نکته اشاره شده است. پایهترین و اصلیترین دوره کامپیوتر، icdl میباشد. در این دوره ۷ مهارت به شما آموزش داده میشود. این دوره یک دوره عمومی برای تمامی رشتههاست. درمحل کار تسلط شما به اینترنت، ویندوز، ورد و اکسل بررسی میشود. این مهارتها در دوره icdl به شما آموزش داده میشود. بعضی از افراد باید نرم افزارهای تخصصی مرتبط با شغل و رشته خود را نیز بلد باشند.
3. حسابداری و ریاضی و کار با اعداد:
علم محاسبات (ریاضیات) جزء لاینفک هر تجارت یا صنعتی است. در یک شرکت در بسیاری از امور از این علم استفاده میشود. مثلا در امور مالی از ریاضیات و محاسبات استفاده میشود. دریافت و پرداخت، خرید و فروش، برنامه ریزی در کار، ارزیابی عملکرد کاری و عملکرد کارکنان در همگی اینها از علم ریاضی استفاده میشود، پس ریاضیات و محاسبات جزء مهارتهای مهمی است که هر کارجو باید به ان مسلط باشد و خود را تقویت کند. عموما مهندسان، پژوهشگران، مدیران باید به این علم تسلط کافی داشته باشند.
همچنین آشنایی با علم حسابداری حتی در حد یک کمک حسابدار، امتیاز بالایی در جلب نظر بسیاری ازکارفرمایان دارد . برای آشنایی با علم حسابداری ، بدون دانش قبلی ، می توانید از کلاس های آموزشی آموزشگاه آینده برتر استفاده کنید و حتی مدرک بین المللی دوره های حسابداری را دریافت کنید.
4. روحیه کار تیمی (همکاری با دیگر کارمندان) :
برای موفقیت شغلی تعامل و همکاری با اعضای تیم محل کار مهارتی انکارناپذیر است. هر کارجو باید مهارت همکاری با دیگر کارمندان را داشته باشد. توانایی کار به صورت تیمی و روحیه کار تیمی نیاز هر کارجو میباشد. برای پیش بردن کارها و رسیدن به اهداف افراد در یک تیم باید با هم همکاری کنند. هر سازمان یا شرکت در هر زمینهای که فعالیت میکند زمانی کیفیت بالایی دارد که یک تیم کاری موفق داشته باشد. این تیم کاری زمانی موفق هستند که اعضای آن روحیه کار تیمی داشته باشند.
5. یادگیری در کار (کارآموزی) :
کارجویان باید بدانند که علاوه بر دانشهایی که دارند، باید در محل کار نیز دانشهای جدید در زمینه فعالیت مربوط را یاد بگیرند. با توجه به پیشرفت روزانه علم، کارجویان باید دانش خود را به روز کرده و هر روز دانش جدیدی یاد بگیرند. پس هر کارجو باید روحیه و مهارت یادگیری در محل کار را داشته باشد.
6. مهارت مقابله با چالشها:
در هر تجارت و سازمانی، چالش و مشکل ممکن است وجود داشته باشد. حتی ذر بهترین شرکتها، مشکلات کاری و چالش وجود دارد. بنابراین مهارت مقابله با این مشکلات مهارت مهمی است که هر کارجو باید به آن مسلط باشد. تکنیک حل چالشها و مشکلات باعث میشود که کارجویان مشکلات کاری کمتری داشته باشند.
7. نظم و انضباط:
نظم و انضباط فردی برای هر مدیری در هر سازمانی مهم است. این مهارت شامل ورود و خروج منظم، انضباط فردی، نوع پوشش، نظم و انضباط محیط کاری فرد و … میباشد. پس هر کارجو با دانستن این مهارت می تواند در شغل خود موفق باشد.
8. تسلط به زبان خارجی:
دست کم تسلط به حداقل یک زبان خارجی برای هر کارجو با هر مدرک تحصیلی الزامی است. علت این مساله ارتباطات جهانی است تمامی مشاغل و دستیابی به علوم، نوشته شده به سایر زبانها میباشد. امروزه تمامی مشاغل در مصاحبههای استخدامی این مهارت را بررسی میکنند. حتما حداقل مهارت آموزش زبان انگلیسی خود را قبل از مصاحبه ارتقاء دهید. برای تمامی مدیران و روسا داشتن این مهارت مهم و حیاتی محسوب میشود.