خبر های فوری:

چیزی پیدا نشد

فواید دویدن برای سلامت جسم و روان

فواید دویدن برای سلامت جسم و روان

فواید دویدن برای سلامت جسم و روان

دویدن یکی از ورزش‌های کم هزینه و ساده است که می‌تواند روی جسم، ذهن، روح و روان انسان تاثیر بسزایی بگذارد. روزانه با ۲۵ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی یا دویدن بدن خود را ریکاوری می‌کنید و دویدن یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود عملکرد فکری و جسمی افراد است. در ادامه مطالب با برخی از فواید دویدن آشنا می‌شوید. با مجله خبری توکا مگ همراه باشید

 

فواید شگفت انگیز دویدن

در ادامه می‌خواهیم چند نمونه از فواید دویدن برای سلامتی جسم و روح شما بیان کنیم:

  1. افزایش انرژی و بهبود خلق و خو

مطالعات نشان داده که ۱۵ دقیقه دویدن سطح انرژی بدنی را افزایش می‌دهد و از ورزش‌های دیگر مانند یوگا، مدیتیشن اثر بیشتری روی خلق و خو و ریلکس کردن دارد.

  1. کمک به بهبود روحیه قوی‌تر

اگر شما احساس افسردگی دارید روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دویدن می‌تواند شما را از افسردگی دور کند. دویدن و ورزش از قرص ضدافسردگی موثرتر می‌باشد و هیچ عوارضی در آینده برای شما ندارد. ورزش کردن و دویدن شما از هرگونه انرزی منفی دور می‌کند و روحیه می‌دهد و شما به فردی پرقدرت برای ادامه زندگی می‌سازد.

  1. تقویت ذهن و حافظه

بعد از یک ماه دویدن مفید ذهن شما متمرکز شده و حواستان به راحتی پرت نمی‌شود به همین دلیل روی کار، درس و مطالعه تمرکز بیشتری نسبت به قبل دارید. توصیه می‌شود ورزش و دویدن را در محیط بیرون از خانه انجام دهید زیرا که اثر پذیری بیشتری برای تقویت حافظه و تمرکز دارد.
دویدن سطح کورتیزول را افزایش می‌دهد که برای بهبود حافظه و تقویت حافظه طولانی مدت فواید بسیاری دارد.

  1. آرام شدن ذهن

دویدن بدن شما را در برابر مشکلات و استرس‌ها دور می‌کند و از فکر و خیال بیش از اندازه جلوگیری می‌کند. روزانه دویدن ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به شما آرامش بیشتری در زندگی می‌دهد بنابراین بهترین راه برای داشتن ذهنی آرام و سالم تر که دربرابر چالش‌های زندگی موفق شوید، دویدن بهترین ورزش‌ است.

  1. افزایش اعتماد به نفس

دویدن ذهنیت شما را برای داشتنم یک اندام ایده‌آل آماده می‌کند و به شما اعتماد به نفس بالایی داده و احساس بهتری نسبت به خود پیدا می‌کنید. مطالعات نشان داده دویدن اعتماد به نفس کودکان و جوانان را افزایش می‌دهد.

  1. ضریب هوشی بالا و بهبود یادگیری

دویدن فکر شما را برای حل مسائل و تصمیم گیری درست  متمرکز می‌کند و تفکرات شما را بهبود می‌بخشد. یکی دیگر از فواید دویدن، سطح یادگیری افراد را بالا می‌برد و راحت تر می‌توانند روی مسائل فوکوس کنند و توجه خود را در موقعیت‌های مختلف بالا ببرند.

  1. عملکرد بهتر سیستم بدن

دویدن نه تنها روی ذهن و حافظه شما تاثیر دارد بلکه برای بهبود عملکرد بدن نقش بسزایی دارد. دوییدن باعث افزایش سلول‌های سفید خون، افزایش تولید آنتی بادی‌ها و سایر مکانیزم‌های دفاعی بدن می‌شود که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ۳۰ دقیقه دویدن با ۴۵ دقیقه انجام حرکات کششی سوخت و ساز بدن را تا ۱۴ ساعت افزایش می‌دهد.

  • تنظیم فشارخون: دویدن و تمرینات ایروبیک برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند بسیار موثر بوده.

 

  • تنظیم قند خون: دویدن حساسیت نسبت به انسولین را بهبود می‌بخشد و قند خون را تنظیم می‌کند زیرا بدن سعی می‌کند گلوکز موجود در بدن هنگام دویدن را بسوزاند به همین دلیل بعضی از افراد هنگام دویدن از محصولات حاوی گلوکز و انرژی زا استفاده می‌کنند.

 

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان: ورزش و دویدن برخی از سرطان‌ها مانند سرطان سینه و سرطان کولون (روده بزرگ) را به میزان ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

 

  • تقویت استخوان‌ها و مفاصل: نداشتن تحرک یکی از عوامل تخریب غضروف‌ها است و با دویدن می‌توانید عضلات پایین تنه مانند همسترینگ‌ها، عضلات چهار سر ران و عضلات سرینی تقویت کنید. فعالیت بدنی برای تقویت عضلات و مفاصل بدن تاثیر بسیاری دارد.
  1. سوزاندن کالری

یکی از راههای سوزاندن کالری اضافی بدن، دویدن است و وقتی که زمان دویدن تمام می‌شود تا ۱۴ ساعت بعد ۱۹۰ کالری بیشتر می‌سوزانید. اگر قصد لاغر شدن دارید روزانه ۱ ساعت دوی نرم به شما کمک می‌کند ۷۰۰ تا ۸۰۰ کالری می‌سوزانید.

  1. سلامت قلب

قلب شما بعد از شیش ماه با دویدن جوان می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. دوییدن ۱۱ تا ۲۲ کیلومتر در هفته سطح کلسترول را متعادل نگه می‌دارد.

  1. افزایش عمر

طبق مطالعات انجام شده دوندگان توانسته‌اند ۲۵ تا ۴۰ درصد ریسک مگ و میر خود را کاهش دهند و نسبت به افراد دیگری که تحرک ندارند ۳ سال بیشتر عمر می‌کنند. بدن افرادی که ورزش و تحرک کافی را دارند نسبت به افراد خونه نشین و بی‌تحرک هستند مقاوم تر و سالم‌تر می‌باشد. یکی از مزایا خوب دویدن این است که شما را در پیری به فردی قوی‌تر و سرحال تر تبدیل می‌کند.

  1. تنظیم خواب

دویدن روزانه باعث می‌شود شما خواب بهتری داشته باشید. همچنین کیفیت خواب شما افزایش پیدا می‌کند و سریع تر و راحت تر به خواب می‌روید.

 

برای اینکه دویدن موثر‌تری داشته باشیم چیکار کنیم؟

برای اینکه دوییدن موثر‌تری داشته باشیم چیکار کنیم؟

  1. قبل از دویدن با حرکات کششی بدن خود را گرم کنید
  2. به جلو نگاه کنید
  3. تنفس صحیح داشته باشید و از دهان نفس بکشید و با دهن بازدم انجام دهید
  4. دستان خود را در کنار نگه دارید
  5. ایستادگی خود را صاف و در یک راستا نگه دارید
  6. در هنگام دویدن پرش نداشته باشید، به آرامی روی پای خود فرود بیاید
  7. بعد از اتمام زمان دویدن بدن خود را با ۵ دقیقه دویدن آؤام سرد کنید
  8. در مجموع حدود ۳۰ دقیقه برای دویدن وقت بزارید. ۵ دقیقه اول برای گرم کردن و ۵ دقیقه آخر برای سرد کردن و ۲۰ دقیقه دویدن مفید انجام دهید.
  9. به خودتان سخت نگیرید و اگر نمی‌توانید طولانی بدوید با مدت زمان کمتری شروع کنید

 

سخن پایانی

در این مقاله به فواید و انجام درست ورزش دویدن پرداختیم امیدوارم برای شما مفید باشد.

0 مورد نقد و بررسی

→ خواندن مطلب قبلی

ترسناک‌ترین فیلم‌های ۱۰ سال اخیر

خواندن مطلب بعدی ←

مصرف زیاد از نمک چه عوارضی به همراه دارد؟

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین