خبر های فوری:

چیزی پیدا نشد

بدن انسان روزانه به چند لیتر آب نیاز دارد؟

بدن انسان روزانه به چند لیتر آب نیاز دارد؟

بدن انسان روزانه به چند لیتر آب نیاز دارد؟

به احتمال زیاد شنیده‌اید که بدن انسان روزانه به هشت لیوان آب معادل ۲ لیتر آب نیاز دارد. البته که هیچ فرمولی متناسب با همه افراد وجود ندارد و هرفردی بسته به نیاز بدن و حس تشنگی و فعالیت بدنی باید آب بنوشد و نوشیدن زیاد آب هم برای بدن ضرر دارد و باعث مسمومیت آبی می‌شود.

هرروز در اثر ادرار، مدفوع، تعریق و تنفس، بدن ما میزان زیادی آب  نیاز دارد و آب به عنوان مهمترین بخش تشکیل دهنده بدن است که در سلامت افراد نقش بسزایی ایفا می‌کند. تمام اعضای بدن برای ادامه فعالیت خود به آب نیاز دارند و آب مواد غذایی را به به سلول‌های بدن می‌رساند و محیطی مرطوب برای بینی، گلو و گوش فراهم می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب آب این است که سموم بدن و مواد سمی داخل بدن به کمک آب از بدن خارج می‌شود.

باید روزانه چند لیوان آب بنوشیم؟

باید روزانه چند لیوان آب بنوشیم؟

همانطور که گفتیم نمی‌توانیم نوشیدن ۸ لیوان آب را در روز برای همه فاکتور بگیریم. هرکسی نیاز بدنی متفاوتی دارد یا شرایط آب‌هوایی جایی که زندگی می‌کند باعث می‌شود بدنش طلب آب زیادی یا کمی کند. بنابراین خوردن آب را بسته به نیاز بدن و تشنگی تعیین کنید.

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده وقتی بدن ۲ درصد از حجم کل اّب بدن را از دست می‌دهد، دچار تشنگی می‌شویم و خوردن آب لازم بدن به سن، آب و هوا و عوامل دیگری بستگی دارد ولی توصیه می‌شود، زنان روزانه (۲.۷) لیتر آب و مردان (۳.۷) لیتر آب مصرف کنند ولی شرایط هر فردی می‌تواند این مقادیر را تغییر دهد.

مصرف این مقداری که گفته شده شامل مواد غذایی که در روز مصرف می‌کنید هم می‌شود. حتما لازم نیست آب بدن خود را فقط از نوشیدن آب تامین کنید بلکه خوردن مواد غذایی، میوه‌ها، سبزیجات‌ها بخش بسیاری از آب بدن را تامین می‌کند مانند هندوانه و اسفناج که منبع آب هستند.

مصرف نوشیدنی‌ها مانند آبمیوه، قهوه، دمنوش، شیر، نوشیدنی‌های انرژی زا و ورزشی و … بیشتر از آب تشکیل شده‌اند ولی بهتر از همه این‌ها آب است زیرا بدون کالری، بدون مواد نگهدارنده، ارزان و دردسترس می‌باشد.

بعضی از مواقع میزان مصرف آب در موقیت‌های مختلف تغییر می‌کند:

  • زمان شیردهی و بارداری: زنان در دوران بارداری و شیردهی باید مصرف مایعات خود را زیاد کنند. زنان باردار حدود (۲.۴) لیتر معادل ۱۰ فنجان مایعات، زنان در دوران شیردهی (۳.۱) لیتر معادل ۱۳ فنجان مایعات باید مصرف کنند.

 

  • ورزش: اگر فعالیتی انجام می‌دهید که باعث تعریق شما می‌شود و بیش از یک و نیم ساعت طول می‌کشد بدن شما خواهان نوشیدن مایعات بیشتری می‌شود.

 

  • هنگام مریض شدن: زمانی که دچار بیماری عفونت مثانه، سنگ‌های مجاری ادراری، اسهال، استفراغ و تب می‌شوید برای خارج شدن سموم از بدن باید آب و مایعات بیشتری مصرف کنید.

 

  • آب و هوا: اگر شما در محیطی شرجی و گرم قرار بگیرید بدن شما شروع به عرق کردن می‌کند و بدن شما نیاز بیشتری به مایعات دارد.

 

عوارض کمبود آب

عوارض کمبود آب

بسیاری از حجم بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و اگر بدن دچار کمبود آب بشود منجر به دهیدراسیون می شود و بدن توانایی همیشگی خود را از دست می‌دهد و باعث بروز مشکلاتی:

  • سردرد و سرگیجه
  • خشکی دهان
  • خشکی پوست
  • ارار تیره رنگ
  • گودی و سیاهی زیر چشم
  • احساس بی‌حالی و خشتگی مدام
  • نبود اشک هنگام گریه کردن
  • فرورفتگی قسمت نرم بالای جمجمه

 

علائم‌هایی که نشان می‌دهد بدن شما هیدراته است

  • پوست شاداب، آبدار و سالم
  • ادرار بی‌رنگ یا زرد کم‌رنگ
  • خیلی زیاد احساس تشنگی نمی‌کنید

 

برای جلوگیری از کم آبی بدن چیکار کنیم؟

برای اینکه بدنی سرحال و سالم داشته باشید که هیچوقت دچار کمبود آب نشود، آب را تبدیل به نوشیدنی اصلی خود بکنید. و کارهایی که باعث می‌شود بدن هیدراته بماند، عبارتند از:

  • قبل، حین و بعد ورزش از آب استفاده کنید
  • ۱ ساعت بعد، قبل و بین هر وغده غذایی مایعات کم کالری یا آب بنوشید
  • هنگام گرسنگی آب بنوشید ممکن است جای تشنگی با گرسنگی جا به جا شود.

 

امیدوارم این مطالب برای شما مفید باشد.

0 مورد نقد و بررسی

→ خواندن مطلب قبلی

اسامی فیلم‌های توقیفی در ایران

خواندن مطلب بعدی ←

بهترین سریال‌هایی که امتیاز بالا گرفتند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین