خبر های فوری:

چیزی پیدا نشد

انواع ویتامین‌ها + خواص و نقش ویتامین‌ها در بدن؟

انواع ویتامین‌ها + خواص و نقش ویتامین‌ها در بدن؟

انواع ویتامین‌ها + خواص و نقش ویتامین‌ها در بدن؟

استفاده از موادغذایی که پر از ویتامین و مواد معدنی و املاح باشد برای بدن ما واجب و ضروری بوده که این ویتامین‌ها بخش زیادی از انرژی را برای ما فراهم می‌کند. اینکه ویتامین‌ها چه نقشی در بدن ما دارد، انواع ویتامین‌ها چه نام دارند و چه اهمیتی دارد را قصد داریم در این مقاله به شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

 

ویتامین چیست؟

ویتامین‌ها از مواد آلی تشکیل شدند که بدن ما مقدار این ویتامین‌ها را به مقدار کم یا اصلا تولید نمی‌کند و بیشتر ویتامین‌ها از مصرف مواد غذایی تامین می‌شوند. همانطور که گفتیم بدن ما قادر به تامین ویتامین به مقدار کم است به همین خاطر باید یک رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشیم و یا از مکمل‌ها برای تامین ویتامین بدن خود استفاده کنیم.

دریافت ویتامین‌ها در هر موجود زنده‌ای متفاوت است، به عنوان مثال بدن سگ‌ها به اندازه کافی ویتامین  cتولید می‌کند و نیاز به مصرف خوراکی دیگری برای دریافت این ویتامین ندارد ولی انسان‌ها برای تامین ویتامین  c بدن خود نیاز به مصرف مواد خوراکی یا مکمل‌ها دارد.

ویتامین D کافی برای انسان‌ها در مواد خوراکی وجود ندارد و باید در معرض افتاب قرار بگیرند تا بدن‌شان ویتامین D کافی را دریافت کند و نور خورشید بهترین منبع ویتامین D می‌باشد.

مصرف ویتامین‌ها برای ادامه حیات و حفظ سلامتی عمری ضروری است و نبود ویتامین می‌تواند باعث بروز بیماری‌ها شود. با مصرف ویتامین‌ها بدن شروع به سوخت و ساز می‌کند و منجر به رشد و حفظ سلامتی افراد می‌شود. ویتامین‌ها غذا را به انرژِی تبدیل می‌کند و باعث حفظ سیستم‌‌های مختلف در بدن می‌شود.

بررسی انواع ویتامین‌ها و خواص آن

هرکدام از ویتامین‌ها به روش متفاوتی جذب و دفع می‌شوند. ویتامین‌ها به طور کلی به دودسته تقسیم می‌شوند، عبارتند از:

  • ویتامین‌های محلول در آب
  • ویتامین‌های محلول در چربی

ویتامین‌های محلول در آب چیست؟

ویتامین‌های C ,B جز ویتامین‌های محلول در آب محسوب می‌شود. این ویتامین‌ها در بدن تولید و ذخیره نمی‌شود و باید با داشتن رژیم غذایی که در آن از این دو ویتامین استفاده شده است مصرف کنیم.

ویتامین‌های محلول در آب سریعا جذب جریان خون می‌شوند و در بدن ذخیره نمی‌شوند و با هر نوبت ادرار مقدار اضافی از آن دفع می‌شود و باید از این ویتامین‌ها به طور مدام استفاده کنید.

ویتامین‌های محلول در آب بیشتر در سبزیجات، میوه‌ها و غلات یافت می‌شود که با مصرف مداوم این موارد می‌توانید ویتامین موردنیاز بدن‌تان را تامین کنید. توجه داشته باشید که با پخت این مواد غذایی، حجم زیادی از ویتامین خود را از دست می‌دهند پس از پختن آن‌ها اجتناب کنید و به جای آن به صورت بخارپز شده و کبابی مصرف کنید.

همانطور که گفتیم ویتامین B,C جزء  ویتامین محلول در آب هستند که خواص بسیاری دارند ولی مصرف زیادی ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین  C، باعث اسهال می‌شود. در ادامه به بررسی ویتامین B,C می‌پردازیم.

 

ویتامین  C   

نام شیمیایی ویتامین  C یا اسید اسکوربیک، یک ویتامین محلول در آب است که به بهبود زخم، تولید کلاژن، تشکیل استخوان، تقویت رگ‌های خونی و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و همچنین به جذب آهن در بدن نقش به سزایی دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند. ویتامین C  گلبول سفید را افزایش می‌دهد و عملکرشان را بهبود می‌بخشد، برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها مفید و ضروری است و از لخته شدن خون و سرطان پیشگیری می‌کند.

این ویتامین مهم که نقش بسیار زیادی در حفظ سلامت ما دارد که حدود ۴۰ تا ۱۲۰ گرم روزانه برای بدن کافی است. مواد غذایی که دارای ویتامین C  هستند عبارتند از: توت فرنگی، کاهو، گوجه فرنگی، کلم برو کلی، پرتقال، انبه، طالبی، لیمو، سیب زمینی، تمشک، هندوانه، اسفناج، نارنگی، کیوی، عناب، جعفری، فلفل قرمز، خرمالو، لیمو شیرین، خیار، خربزه، سیر، گریپ‌فروت، اسفناج، لیمو ترش، توت سیاه، آناناس، انگور، زردآلو، موز، هویج، گیلاس، سیب، گلابی، چغندر، بادمجان، انجیر و ازگیل. ویتامین  C به هضم غذا کمک می‌کند و هیچ اشکالی ندارد همراه با غذا میل شود.

 

ویتامین B

ویتامین B جزء ویتامین‌های محلول در آب بوده است که هشت نوع مختلف تقسیم می‌شود عبارتند از:

B12 B9 B7 B6 B5 B3 B2 B1

ویتامین B در جلوگیری از سرطان، سوخت ساز بدن، ساخت سلول‌های جدید خونی، تبدیل غدا به انرژی، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش وزن، وجود آوردن یک پوست صاف، نرم و شاداب، کمک به رفع التهاب، بهبود عملکرد اعصاب و گوارش بسیار موثر و مفید می‌باشد و از مصرف مواد مغذی مثل غلات، سبوس گندم، حبوبات، جوانه‌ها، آرد سویا، خرما، لوبیا قرمز، اسفناج، تخم مرغ، بادام زمینی، گندم، برگ شلغم، کدو تنبل و لوبیای مرمری، جگر، مخمر آب جو، گوشت،محصولات لبنی مثل ماست و شیر ویتامین B بدن خود را با خوردن روزانه ۲ میلی گرم تامین کنید.

 

ویتامین‌های محلول در چربی چیست؟

ویتامین‌های K، A، D و E از ویتامین‌های گروه محلول در چربی می‌باشند که با استفاده از مواد غذای روزانه مانند غذای معمولی در طی روز، روغن‌های حیوانی، کره، مرغ، جگر و ماهی ویتامین کافی از این مواد غذایی را برای بدن تامین می‌کنند. چربی این مواد غذایی باعث می‌شود ویتامین‌های محلول در چربی از طریق گوارش و روده‌ها جذب شود و در بافت‌های چربی بدن و کبد برای استفاده در آینده ذخیره‌سازی می‌شود. از این رو نیازی به مصرف زیاد موادغذایی ذکر شده نیست چرا که مصرف ریاد آن به سلامت بدن ضضر می‌رساند. در ادامه به ویتامین‌های محلول در چربی می‎پردازیم. با ما همراه باشید.

 

ویتامین A

ویتامین A انواعی از ویتامین محلول در چربی است که در بسیاری از غذاها این ویتامین وجود دارد. این ویتامین به حفظ سلامت قلب و عروق، بهبود عملکرد بینایی، بهبود دستگاه عصبی و تنفسی، رفع عفونت‌ها، درمان زگیل، بهبود زخم‌ها پوستی، تقویت از سیستم ایمنی، کاهش ابتلا به برخی از سرطان‌ها، نباروی و تولید مثل نقش بسیار زیادی دارد.

کمبود ویتامین  A باعث مشکلاتی می‌شود؟ 

  • ناباروری
  • تاخیر در رشد کودکان
  • شب کوری
  • ابتلا به عفونت‌های گلو، ریه و شکم
  • خشکی پوست
  • کوفتگی
  • بی‌خوابی
  • افزایش ابتلا به سرطان

منابع تامین ویتامین A

هویج، تخم مرغ، جگر، کره، حبوبات، گوشت، روغن جگر ماهی، پنیر، کدو، اسفناج، کاهو، شاهی، جعفری، خربزه، هلو، پرتقال، موز، گیلاس، خرما و نان

 

ویتامین D

ویتامین D از انواع ویتامین محلول در چربی می‌باشد که به جذب کلسیم به بدن کمک می‌کندو یکی از منابع اصلی ویتامین D نور خورشید است و بدن ما به اندازه کافی از این ویتامین نیاز دارد که از بدن دربرابر ویروس‌ها و باکتری‌ها جلوگیری کند و همچنین اعصاب برای رساندن پیام به مغز به ویتامین دی نیاز دارد و باعث جلوگیری از آلزایمیرو پوکی استخوان می‌شود و ویتامین دی برای بدن بسیار مفید و موثر است.

کمبود ویتامین D باعث مشکلاتی می‌شود؟ 

  • خستگی
  • ضعف عضلانی
  • ریزش مو
  • سیستم ایمنی ضعیف

منابع تامین ویتامین

نور خورشید، غلات، کره، روغن کبد ماهی، جگر، خامه، زرده تخم مرغt انواع میوه‌ها و سبزیجات‌ها

 

ویتامین E

این ویتامین از انواع ویتامین‌های محلول در چربی است که نقش بسیار زیادی در پیشگیری بیماری‌های قلبی و عروقی، حفاظت از پوست شما در برابر اشعه مضر خورشید، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از گشاد شدن رگ‌های خونی و لخته شدن خون کمک می‌کند و همچنین سلول‌ها برای تعامل با یکدیگر و انجام بسیاری از عملکردها  از ویتامین E استفاده می‌کنند.

کمبود ویتامین E باعث مشکلاتی می‌شود؟ 

  • تنگی نفس
  • ضعف عضلات
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • ناباروری
  • بی‌حسی و گزگز شدن

منابع تامین ویتامین E 

میگو، بادام‌، اسفناج، کیوی، کدو، آووکادو، تخمه آفتابگردان، روغن زیتون، ماهی قزل‌آلا، کلم برو کلی

 

ویتامین K

این ویتامین هم از انواع ویتامین‌های محلول در جربی است که نقش بسیار مهمی در لخته شدن خون دارد و کمبود این ویتامین باعث خونریزی و دیاتیز خونریزی می‌شود. همچنین در جلوگیری از آرتوروزو اختلالات استخوانی، پیشگیری از سرطان ، دیابت و سنگ کلیه مفید و موثر است.

کمبود ویتامین K باعث مشکلاتی می‌شود؟ 

  • پوکی و از دست رفتن قدرت استخوان‌ها
  • تمایل به خونریزی زیاد
  • کبودی
  • برور مشکلات قلبی

منابع تامین ویتامین K 

چای سبز، اسفناج، شلغم، کلم، گل کلم، کاهو، جگر، مارچوبه، پنیر، زرده تخم مرغ، شیر، جعفری، گشنیز، پونه کوهی، مرزنجوش، گیاه گل قاصدک، شاهی، اسفناج، چغندر، خردل، گوشت، پیازچه، کلم برو کلی، زردچوبه، فلفل قرمز

 

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها

بسیاری از مکمل‌ها باید در زمان معین مصرف شود تا موثر و مفید باشد، به عنوان مثال مثلا مکمل منیزیم باید در شب خورده شود به این علت که باعث خوابیدن می‌شود یا مکمل‌های آهن دار باید با ویتامین C  میل شود و اگر با لبنیات خورده شود آهن کمی جذب بدن می‌شود و همچنین بهترین زمان مصرف پروبیوتیک‌ها نیم ساعت قبل از خوردن غذا می‌باشد.

 

سخن پایانی

استفاده از مکمل‌های دارویی بهتر است زیر نظر دکتر باشد زیرا استفاده نکردن از آن‌ها باعث بروز مشکلات در بدن می‌شود و یا استفاده بیش از اندازه از ویتامین‌ها درصد ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

0 مورد نقد و بررسی

→ خواندن مطلب قبلی

تعبیر خواب عقرب

خواندن مطلب بعدی ←

بیوگرافی مهراد جم خواننده پاپ ایرانی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین